Biobenzine flopt

Biobenzine flopt

De Europese invoering van de E10 brandstof (benzine met toevoeging van 10% ethanol) lijkt uit te draaien op een flop.

Mogelijke schade aan motoren die er niet op berekend zijn, hebben alvast in Duitsland geleid tot een massale boycot.
Met als gevolg dat marktleider Aral heeft besloten de E10 pompen te sluiten.

In Frankrijk lijkt de automobilist minder moeite te hebben met het probleem. Franse motoren, ook oudere, zouden beter bestand zijn tegen de nieuwe mengverhouding. Langs de snelwegen is de vertrouwde EURO 95 (die al 5% ethanol kan bevatten) nog nauwlijks te verkrijgen. Die werd vervangen door SP95-E10, waarbij de SP staat voor sans plomb (zonder lood) met octaangetal 95, de E10 voor het ethanolgehalte van 10%.

In Nederland is E10 vooralsnog niet of nauwlijks te krijgen, net als in België overigens. Niet alle motoren zijn bestand tegen de bijtende eigenschappen van bio-ethanol die dichtingen, keerringen en pakkingen kunnen aantasten. Ook slijtage kan een probleem zijn, want ethanol heeft geen smerend effect.
Om na te gaan of uw auto E10 mag hebben kan u een lijst raadplegen die de Europese constructeursverening ACEA en het Japanse JAMA hebben opgesteld. Zie hier. Voor Koreaanse merken kan de importeur worden geraadpleegd.
Met de diesel wil Europa niet hetzelfde risico lopen. Verder dan een mengverhouding van 7% biodiesel (B7) wordt voorlopig niet gegaan.

Kijk hier of uw auto mag rijden op E10

Bron: EOS magazine juni 2011